خرید از سراسر دنیا

مطالب پیشنهادی از سراسر وب

» سفر به تفریحی ترین جزایر در ایران

سفر به تفریحی ترین جزایر در ایران

جزیره های توریستی ایران کدامند؟

خلیج فارس ، سومین خلیج بزرگ روی زمین است که توسط هفت کشور از جمله ایران احاطه شده است، دارای چندین جزیره است که اکثریت آن متعلق به این کشور است. این خلیج به دلیل موقعیت حیاتی سیاسی و اقتصادی برای ایران از ارزش بالایی برخوردار است، زیرا بزرگترین منبع نفت جهان و همچنین ارتباط آن با خلیج عمان و اقیانوس هند از طریق یکی از ضروری ترین تنگه های جهان به نام هرمز است . 

اما اهمیت خلیج فارس به دلایل سیاسی-اقتصادی مذکور محدود نمی شود. این منطقه همچنین یک مقصد گردشگری استثنایی است. جزایر ایرانی خلیج فارس با دارا بودن طیف متنوعی از جاذبه های طبیعی و فرهنگی، همه ساله از اواخر شهریور تا اوایل فروردین (بهترین زمان برای سفر به این جزایر از نظر آب و هوا، گردشگران زیادی را از کشور و سایر نقاط جهان به خود جذب می کند. در ماه های دیگر سال بسیار گرم است).


نزدیک به 30 جزیره خلیج فارس (اعم از طبیعی و مصنوعی) متعلق به ایران است. برخی از این قطعات زمین فقط برای اهداف نظامی استفاده می شوند و برخی خالی از سکنه هستند، با این حال حدود هفت جزیره وجود دارد که پذیرای بازدیدکنندگان هستند. از جمله کیش، قشم ، هرمز، هنگام، لاوان، لارک و مینو و جزایر غیرمسکونی/نظامی عبارتند از: عباسک، ابوموسی، بونه، چراغی، دره، فارسی، فورو بزرگ، فوروکوچک، تنب بزرگ، تنب کوچک، هندورابی، جنوبی، خارگ، خارک، متف، نخیلو، امه. -سیله، امولکرم (گرم)، قبره ناخدا، رستم، صدرا، شیدور، شیف، سیری و تهمادو (جابرین).


سفر به تفریحی ترین جزایر در ایران

جزیره کیش

منطقه آزاد تجاری بودن و داشتن تعداد زیادی هتل مجلل، استراحتگاه های ساحلی، مراکز خرید و اماکن تفریحی مانند پارک آبی، دلفیناریوم، باغ وحش کیش یکی از شیک ترین مقاصد سفر در ایران به شمار می رود. در حالی که همه جای نیمکره شمالی زمین سرد است، این جزیره هوای کمی گرم را برای کسانی که نیاز به فرار از سرمای زمستانی و لذت بردن از تعطیلات ساحلی دارند، فراهم می کند. 

علاوه بر این، این جزیره دارای تعداد قابل توجهی جاذبه های طبیعی و تاریخی از جمله کشتی قدیمی یونانی، شهر باستانی حریره، شهر زیرزمینی کاریز، آب انبار دوقلو سنتی، پارک غزال ها و ساحل مرجانی است. به یک استراحت ساحلی مجلل نیاز دارید. پروازهای روزانه از نقاط مختلف ایران به کیش انجام می شود و هر روز کشتی از بندرعباس، چارک و سایر بنادر به مقصد جزیره کیش حرکت می کند.


جزیره قشم

جزیره قشم بزرگ‌ترین جزیره خلیج فارس ، مانند کیش از نظر آب و هوا ، تجربه‌ای استثنایی از ماجرا جویی در طبیعت را برای گردشگران فراهم میکند. همچنین قشم به دلیل داشتن یک منطقه آزاد تجاری و داشتن مراکز خرید سنتی و مدرن فراوان به عنوان یک مقصد خرید نیز به شمار می رود. برای رسیدن به جزیره قشم دو راه قابل توجه وجود دارد، اول پرواز مستقیم از شهرهای مختلف کشور و دوم با قطار به بندرعباس و سپس کشتی هایی که در بندر شهید حقانی موجود است. 

برخی از جاذبه‌های طبیعی این جزیره عبارتند از: جنگل‌های حرا، دره ستاره‌ها، دره چاهکوه، طولانی‌ترین غار نمکی نمکدان، غار خربس، ژئوپارک قشم و جزایر ناز. 

تقریباً مانند هر نقطه دیگر ایران، این جزیره نیز دارای نقاط تاریخی فراوانی است از جمله: قلعه پرتغالی ها، گورستان بریتانیا، آب انبار بی بی، قلعه نادری و چاه لافت طلا.


جزیره هرمز 

هرمز جزیره‌ای کوچک در نزدیکی قشم است که به خاطر خاک رنگارنگ، سواحل زیبا، کوه‌های رنگین کمانی و دره‌های اسرارآمیزش شهرت دارد و مقصدی عالی برای کمپینگ‌ها، کوله‌گردان‌ها و علاقه‌مندان به طبیعت است. برخی از محبوب ترین جاذبه های آن عبارتند از: ساحل سرخ، دره سکوت، دره مجسمه ها، قلعه پرتغالی ها و موزه دکتر ناد علیان که موزه هنر محیطی ایران است. در سال های اخیر به دلیل افزایش تعداد بازدیدکنندگان، اقامتگاه ها و هاستل های متعددی در این جزیره ساخته شده است که طعم زندگی و تجربه محلی را برای بازدیدکنندگان فراهم می کند. تنها راه رسیدن به هرمز با کشتی هایی است که از جزیره قشم می آیند.


جزیره هنگام

این جزیره واقع در جنوب جزیره قشم، دارای جاذبه های طبیعی و سنتی نیز می باشد. گردشگران زیادی به این جزیره می آیند تا در ساحل شنی نقره ای آن پرسه بزنند، برای تماشای دلفین ها قایق سواری کنند، در بازارهای محلی صنایع دستی محلی بخرند، غذاهای دریایی خوشمزه محلی بخورند و از آرامش جزیره ای لذت ببرند که تقریبا هیچ وسیله نقلیه ای در آن مجاز نیست. زمین آن درست مانند هرمز، بهترین راه برای رسیدن به این جزیره استفاده از قایق های موتوری از روستای شیب دراز جزیره قشم است.


جزیره لاوان

جزیره لاوان به اندازه سایر جزایر خلیج فارس معروف نیست، اما پس از قشم و کیش سومین جزیره بزرگ است. لاوان بیشتر به خاطر مخازن نفت، سواحل دست نخورده و حیات وحش استثنایی مانند غزال چینکارا معروف است. علاوه بر این، جزیره جذاب دیگری در خلیج فارس وجود دارد که تنها از طریق لاوان میتوانید به آن دسترسی داشته باشید. آن را به نام شیدوار یا مارو به نام محلیها می نامند.

با این حال، لاوان بازدیدکنندگان زیادی ندارد. در عوض به دلیل وجود مؤسسات صنعت نفت، امکانات و اقامتگاه های بسیار خوبی برای گردشگران دارد. بهترین راه برای رسیدن به این جزیره سوار شدن با قایق های گازسوز از بندر مقم است.


لارک

جزیره ای با مکان های طبیعی و تاریخی دست نخورده استثنایی از جمله سواحل شنی و مرجانی، تپه های نمکی، حیات وحش غزال، قلعه پرتغالی ها، ایستگاه قدیمی تلگراف هندی و غیره است. اما معروف ترین جاذبه این جزیره شاید نور آبی جادویی بر روی امواجی که به ساحل برخورد می کند ناشی از پلانکتون های بیولومنسانس است که در طول شب بسته به دریا و شرایط آب و هوایی قابل مشاهده است. بیشتر بازدیدکنندگان ترجیح می دهند یک سفر نیم روزه به این مکان داشته باشند. با این حال، اگر وسایل لازم را با خود ببرید، می توانید یک شبه در ساحل آرام آن کمپ بزنید. استفاده از کشتی از جزیره قشم بهترین راه برای دسترسی به لارک است.


جزیره مینو

بر خلاف سایر جزایر که همگی در استان هرمزگان هستند، متعلق به استان خوزستان ایران است. جزیره مینو بین دو شهر معروف جنوبی ایران یعنی خرمشهر و آبادان واقع شده است. دو شاخه اروند رود آن را احاطه کرده است. این جزیره بیشتر به خاطر درختان نخل ، سواحل زیبا و پرندگان مهاجری که در زمستان به جزیره می آیند، معروف است.


از آنجایی که مینو به ندرت مورد بازدید گردشگران قرار می گیرد و بیشتر بازدیدکنندگان آن افراد محلی هستند که از شهرهای همسایه می آیند، پیدا کردن مکانی برای اقامت ممکن است کمی سخت باشد. 

با این حال، برخی از موسسات سنتی وجود دارد که خدمات گردشگران را به نام مضیف (مهمانخانه، خوابگاه) توسط مردم محلی ارائه می دهد. 


هندورابی یک جزیره دور افتاده

وقتی صحبت از جزایر جنوبی ایران می‌شود، مردم کیش، قشم و جزیره هنگام را انتخاب می‌کنند. با این حال، هندورابی به همان اندازه شگفت انگیز است که البته کمتر شناخته شده است. این جزیره دور افتاده خلیج فارس به دلیل دوری از بازدید دائمی گردشگران بسیاری از زیبایی های طبیعی خود را حفظ کرده است. می تواند بسیاری از فعالیت های تفریحی آبی و ساحلی را فراهم کند. شنا، بالاتر از همه، یکی از لذت بخش ترین کارها در آب کریستالی خلیج فارس است.


درباره هندورابی - جزیره ای کوچک به مساحت حدود 23 کیلومتر مربع است که بین جزیره کیش و جزیره لاوان در خلیج فارس قرار دارد. هندورابی زمینی هموار و بدون کوه یا تپه است. بلندترین نقطه جزیره 45 متر ارتفاع دارد. جمعیت این سرزمین کمتر از 200 نفر است. خانه های محلی سفید رنگ بخشی از جاذبه های فرهنگی جزیره هستند. نفوذ شدید صنعت گردشگری هنوز به سادگی این مکان حمله نکرده است. بنابراین، هتل های مجلل، مراکز خرید شلوغ، شب زنده داری و آلودگیهای ناشی از این صنایع، زندگی سنتی را خراب نکرده است.


دهکده های قدیمی هندورابی روستایی قدیمی به همین نام دارد. مصالح مورد استفاده در ساخت خانه ها سنگ، مرجان و گچ بوده است. با این حال برخی از این خانه ها اخیرا بازسازی شده اند. این روستا همچنین دارای مدرسه، مغازه و سوپرمارکت است. مردم محلی روستا به زبان عربی صحبت می کنند و برخی از آنها فارسی هم میدانند. از آنجایی که جنوب ایران روزگاری توسط پرتغالی ها مورد بهره برداری قرار می گرفت، می توانید خرابه های یک روستای پرتغالی را در این جزیره پیدا کنید.


قبرستان جزیره دو ویژگی دارد. اولاً خانه ابدی پیکر ایرانیان و پرتغالی هاست. ثانیاً، سنگ قبرها نمایانگر شخص توی قبر است. سنگ‌ها به‌جای سنگ‌نوشته یا نام‌ها به گونه‌ای دیگر صحبت می‌کنند. مردان زیر یک سنگ یک تکه و زنان زیر سنگ قبرهای دو تکه دفن می شوند. این گورستان با توجه به دو واقعیت ذکر شده کاملاً با سایر قبرستان های ایران متفاوت است.


سواحل دور افتاده اگر به دنبال آرامش و سکوت در دل طبیعت هستید، جزیره هندورابی مکان مناسبی برای رفتن است. دور بودن از شلوغی یکی از گزینه های خوب و دلپذیر این مقصد است. سواحل دور افتاده و مرجانی با شن‌های نرم، آب‌های مایل به سبز، صخره‌های حکاکی شده طبیعی، همه مناظر عالی برای عکاسی هستند. علاوه بر این، غارهای کوچک و بزرگی برای کاوش وجود دارد.


مخزن آب یکی از سازه های بسیار مهم که زندگی مردم محلی به شدت به آن وابسته است، مخزن آب جزیره است. این تنها منبع آب شیرین است که قطرات باران را برای مصرف محلی ذخیره می کند. البته چاه های آب در سراسر جزیره وجود دارد و مخزن آب منبع جایگزینی برای زمانی که چاه ها خالی می شوند.


باشگاه تفریحی فعالیت هایی مانند غواصی، شنا، جت اسکی، دوچرخه سواری در ساحل، سافاری و غیره در باشگاه تفریحی جزیره برگزار می شود. بنابراین، علاوه بر بازدید از جاذبه ها، می توانید در اینجا بسیار سرگرم شوید. علاوه بر این، غذاهای محلی لذیذ در رستوران این باشگاه موجود است.


لاک پشت ها و ماهی ها سواحل این جزیره به یک جوجه کشی لاک پشت تبدیل می شود. تمام لاک پشت ها با هر اندازه ای برای تخم گذاری به این منطقه می روند. مناظر لاک پشت هایی که از تخم ها متولد می شوند و به سمت آب می دوند می تواند یکی از چشم نوازترین لحظات سفر شما باشد. از سوی دیگر، تماشای ماهی های رنگارنگ در حین غواصی تنها یک سرگرمی دیگر است.


فرم ارسال نظر


مطالب پیشنهادی از سراسر وب




  گردشگری ارم بلاگ   |   مشاور ایرانی در لندن   |   فروش تجهیزات ویپ   |   تهران وکیل  


آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین مطالب مجله


تبدیل عکس های معمولی به عکس های آتلیه ای تبدیل عکس های معمولی به عکس های آتلیه ای مشاهده