خرید از سراسر دنیا


» جاذبه های استان خراسان جنوبی ایران

جاذبه های استان خراسان جنوبی ایران

معرفی مختصر استان خراسان جنوبی

استان خراسان جنوبی، شرقی ترین استان ایران، 150800 کیلومتر مربع وسعت دارد. این استان 2/9 درصد از مساحت کشور را به خود اختصاص داده است. بر اساس آخرین تقسیمات کشوری، خراسان جنوبی دارای 11 شهرستان (بیرجند، بشرویه، قائنات، فردوس، درمیان، سرایان، سربیشه، نهبندان، زیرکوه، خوسف و طبس)، 28 شهرستان، 25 بخش، 61 دهستان است. 3556 آبادی و استان از نظر ناهمواری به دو قسمت «کوهستانی و مرتفع» و «کم و هموار» تقسیم می شود.


مرتفع ترین قله های استان «کمرسرخ» با ارتفاع 2842 متر در شمال (شهر قائنات، بخش نیمبلوک) ، «مومن آباد» با ارتفاع 2771 متر در مرکز (شهر بیرجند) و «شاهکوه» با ارتفاع 2737 متر در جنوب ( شهرستان نهبندان)


نواحی جلگه ای و پست استان شامل دشت ها واقع در نواحی مرکزی، شمال غربی، غربی و جنوب غربی استان می باشد. این دشت ها در قسمت های حاصلخیز شمال، شمال غرب و مرکز استان واقع شده و از نظر کشاورزی، دامپروری و احداث راه های ارتباطی از اهمیت ویژه ای برخوردار است.


دشت های جنوب، شمال غربی ( بشرویه) و جنوب غربی استان است و دارای نمکزارها و نقاط پستی هستند که گاه عاری از هر نوع پوشش گیاهی هستند و به دلیل مجاورت با حاشیه شرقی کویر نمک (شهر فردوس) و یال شمالی کویر لوت (شهر نهبندان) دارند. آب و هوای خشک و خشن است و به دلیل بارندگی کم در معرض آن قرار دارند، فصل بارندگی در ماه های پایانی زمستان و اوایل بهار به پایان می رسد.


آب و هوای استان خشک و بیابانی است. میانگین بارندگی سالانه استان به 133 میلی متر می رسد که بیشتر به صورت باران های سیل آسا و غیر متناوب است. حداکثر دمای مطلق استان 48 درجه سانتی گراد در بشرویه و کمترین دمای مشاهده شده 23 درجه سانتیگراد در قاین ثبت شده است.


فصل گرما در این استان طولانی است و از اواخر اردیبهشت تا پایان ماه مه ادامه دارد ماه های سرد سال شامل آذر، آذر، بهمن تا اواسط اسفند است. از نظر کشاورزی مهم ترین محصولات آن می توان به زرشک، زعفران، عناب، پنبه و نرگس اشاره کرد.


گیاهان دارویی اصلی

از جمله آنغوزه، شیرین بیان، وشا، آویشن، خخار، زیره، کلپوره، بومادران، بابونه، کما، آلوئه ورا، سماق، نعناع و نعناع محلی، لیمو، اسطوخودوس، رزماری، سرو، بادام کوهی، هزار خار، سیاه گینه، چاکره، عجوا، جوبک هراتی، باریجه، بنه، کار، ارمک، قدومه، جعده، گرگ تیغ، صحرا چلیپای، قالیانک و اسفند .


جاذبه های گردشگری

خراسان جنوبی استان کوچکی در شرق ایران و در مرزهای کویر لوت است و خراسان جنوبی سرزمین مردمانی با لباس سفید است. موسیقی آنها نیز نشان دهنده سادگی و آرامش آنهاست.


زعفران

کاشت زعفران با روش های سنتی قدیمی در این استان از قدیم الایام رایج بوده است. زعفران علاوه بر مصارف طبی و خوراکی، برای نقاشی و مرکب نوشتن نیز استفاده می شده است. همچنین برای مصور جلد قرآن استفاده شده است.


درخت عناب

از آنجایی که خراسان جنوبی با شرایط آب و هوایی گرم و خشک با کویر همسایه است، پوشش گیاهی خاصی برای این منطقه وجود دارد. درخت عناب کاملاً می تواند خود را با محیط این منطقه سازگار کند. مصرف آب کمی دارد و در پنج ماه از سال در بهار و تابستان دارای برگهای سبز است. میوه های کوچک قرمز رنگ که مصارف پزشکی دارند در ماه سپتامبر چیده می شوند. این درختان بیشتر در نواحی شرقی استان یافت می شوند.


کویر نهبندان

شهر نهبندان یکی از زیباترین شهرهای خراسان جنوبی در کویر لوت در جنوب شهر بیرجند واقع شده است. یکی از زیباترین نقاط این شهرستان روستای دهسلم در مسیر جاده کرمان به سیستان در جنوب غربی شهر نهبندان است. با وجود اینکه این روستا در کویر واقع شده است، اما دارای پوشش گیاهی انبوه و باغ های نخل فراوان است که به زیبایی این منطقه می افزاید.

   

روستای خور

این روستا در 83 کیلومتری جنوب غربی شهر بیرجند در منطقه ای به نام خوسف قرار دارد. معماری تاریخی این روستا بسیار متاثر از ویژگی های جغرافیایی این منطقه بوده است. خانه ها از گل ساخته شده اند. از ویژگی های معماری می توان به گنبدها، حیاط های مرکزی، اتاق های شش ضلعی با راهروها، دیوارهای قطور، استخرها و باغ های کوچک اشاره کرد.


ساختمان کلاه فرنگی 

این سازه در شهر بیرجند به مساحت 677 متر مربع در 6 طبقه و به صورت زیگورات واقع شده است. دو طبقه برای مناسبت‌های خاص مورد استفاده قرار می‌گرفت و چهار طبقه دیگر برای شکل دادن به فرم تزیینی این بنا ساخته شد. قدمت آن به سلسله زند در قرن 17 و 18 میلادی باز می گردد. دکوراسیون داخلی عمدتاً شامل گچ کاری است.


کاروانسرای اسفک

نمای ساختمان در قلب ضلع شمالی آن قرار دارد. برخی از برم ها در دو طرف ورودی قرار دارند که دارای قوس اوجی است. پس از عبور از در، هشتی با سقفی مرتفع و باشکوه و آجرکاری های شگفت انگیز به چشم می خورد. در اطراف دهلیز، چندین برج نصب شده که متعلق به سر کاروان است. 


برای سهولت دسترسی، هر بالکن از طریق یک راه پله جداگانه به سقف و اتاق محصور آن متصل می شود. در اطراف طاق منتهی به حیاط، کوبی ها ساخته شده اند. حیاط کاروانسرا حیاط وسیع و مستطیل شکلی است که دور تا دور آن را راهروها و اتاق هایی با ایوان هایی رو به حیاط فرا گرفته است. 


ایوان جلوی درب حیاط دقیقاً شبیه ایوان مقابل است. اما از ایوان کنار آن عریض تر و بلندتر است. فضای زیر ایوان که فقط در اختیار مهمانان ویژه و مسافران است، راهرویی است که دور تا دور آن را طاق‌ها و قفسه‌ها احاطه کرده‌اند. 

در وسط ضلع شرقی و غربی راهروهای ساختمان، یک قوس معمولی (مشابه سایر ایوان ها) با دو قوس کوچکتر در کنار آن دیده می شود. به نظر می رسد این مکان محل زندگی عمومی کاروانسرا باشد. کاروانسراها محل تبادل افکار و عقاید و بحث در مورد مسائل اجتماعی، خاطرات، آداب و رسوم و مسائل مذهبی اقوام مختلف بوده است.


مسجد جامعه سرایان

شهرستان سرایان در شمال غربی بیرجند مرکز استان خراسان جنوبی در فاصله 160 کیلومتری قرار دارد. در شهر سرایان آثار تاریخی متعددی از جمله کاروانسراها، مساجد، حسینیه ها و آب انبارها وجود دارد. از ویژگی های بارز شهرستان سرایان فراوانی آب انبارهای فعال است. 

بنا بر برخی تحقیقات قدمت مسجد جامع سرایان به دوره صفویه می رسد. ایوان 13 متری آن در مجاورت دو نمازخانه (شبیستان) قرار دارد. صحن مسجد با دیواری پوشیده از طاق های کم عمق محصور شده است. 

این دیوار را مربوط به دوران قاجار می دانند. محراب زیبای مسجد با گچ بری تزئین شده و سوره فاتحه بر آن نقش بسته است. همچنین طاق داخل محراب با مقرنس تزئین شده است. در واقع، در بالای محراب و سقف ایوان مقرنس های بسیار زیبایی وجود دارد که چهره ایوان را بسیار زیبا و شکیل کرده است. نمای ایوان با طرح آجر تزئین شده و مصلای غربی در گوشه و کنار آن دارای نقوش تزئینی زیبایی است.


کاروانسرای سرایان

کاروانسرا ساختمانی دو ایوانی است و فضاهای معماری آن عبارتند از: ورودی واقع در ضلع جنوبی با طاق شیروانی و تزئینات کاربندی. هشتی منتهی به اتاقهای کوچک در طرفین و حیاط در جلو. چندین حجره برای استراحت کاروانیان؛ دو ایوان در ضلع شمالی و جنوبی؛ و یک اصطبل واقع در پشت ایوان و حجره های شمالی. کاروانسرای سرایان یادگاری مربوط به دوران صفویه و به رباط شاه عباسی معروف است.

آب انبار به همراه کاروانسرا، حمام و بازار، مجموعه ای فرهنگی را تشکیل می دهند. عناصر معماری آن شامل ترانس ورودی، راه پله، پاشیر و مخزن آب است. طاق ورودی دارای طاق شیروانی و تزئینات راسمی بندی است. تکنیک مورد استفاده در راه پله بشکه ای است و سپس فضای پاشیر و مخزن آب می آید. این بنا متعلق به دوره صفویه است و مصالح اصلی به کار رفته در آن آجر، گچ و ساروج است.


میثم بازار

این بازار مجموعه‌ای از هجده مغازه یا کارگاه است که قدمت آن‌ها به دوره‌های صفوی، قاجار و پهلوی می‌رسد. از آنجایی که بناهای اطراف اعم از حمام، آب انبار و کاروانسرا متعلق به دوره صفویه است، بنای بازار در آن دوره مشخص است. برخی از بخش‌های بازار همچنان اصالت معماری دوره صفویه را حفظ کرده است. با این حال، کل بازار تاریخی مربوط به دوران صفویه، قاجار و پهلوی است. امروزه این بازار را بازار میثم می نامند که در دوران معاصر به این نام خوانده می شود. به این بازار آهنگران (آهن ساز) نیز می گویند، زیرا بخشی از آن متعلق به آهن سازان بوده است.


چشمه های آب گرم مرتضی علی و طاق شاه عباسی

در صدمه رشته کوه در حدود 25 کیلومتری شرق طبس و بعد از روستاهای مهربانی و خارو مسیر دره زیبایی وجود دارد که آب از میان آن میگذرد که از چشمه ها و آبشارهای انتهای این سرچشمه میگیرد . دره برخی از این چشمه‌ها و آبشارهای کوچک آب گرم و چشمه‌ای که در بالای آن‌ها آب سرد است. آب سرد و گرم بدون اختلاط کامل در مجاورت یکدیگر حرکت می کنند.


همچنین یک سد تاریخی زیبا و دست نخورده در انتهای این دره قرار دارد که به طاق یا سد شاه عباسی معروف است. طاق شاه عباسی اثر تاریخی مربوط به دوره صفویه سدی است که بین دو دیوار دره در گذرگاهی باریک ساخته شده است. ارتفاع این سد 60 متر و عرض آن تنها یک متر است. یک گذرگاه کوتاه از زیر این سد وجود دارد. وظیفه این سد کنترل عبور سیلاب های بزرگی است که ممکن است در این دره رخ دهد.


غار چانشت

در ارتفاعات شمالی روستای چنشات از توابع استان سربیشه قرار دارد. این غار 60 متر طول دارد و در اثر عوامل داخلی زمین و زلزله به وجود آمده است. گاهی اوقات به سختی می توان از قسمت های مختلف غار عبور کرد و همچنین فضاهایی با ارتفاع بیش از 10 متر وجود دارد. در جایی که وارد غار می‌شوید، خرابه‌های یک سازه آجری وجود دارد که شامل دو دیوار در طرفین دهانه است. بقایای موجود در داخل غار شامل چوب، پارچه و استخوان های شکسته انسان مربوط به قرن پنجم تا نهم هجری است. 


جاذبه های گردشگری متمایز

این قلعه و باغ مود در شهر مود و در 30 کیلومتری بیرجند واقع شده است. محیط اطراف این باغ شامل 20 برج مدور با فاصله مشخص از یکدیگر است، علاوه بر این برج ها خندقی به عرض 1 متر وجود دارد که تأسیسات دفاعی قلعه را احاطه کرده است. در داخل قلعه یک بنای رسمی قدیمی شامل ایوان ها، آثار هشتی، راهروها و اتاق ها دیده می شود. 


بر روی دیوارها و طاق‌ها می‌توان کتیبه‌های اسلیمی و نقاشی‌های هنری روی گچ را با طرح‌های گل، درختچه و پرندگان مشاهده کرد. طاق ها و تزیینات تزئینی نیز در ساختمان یافت می شود. قدمت این قلعه مربوط به دوران «زندیه» است. 

در مرکز باغ، شخصیت پردازی را در ارتباط با معماری اواخر دوران «قاجار» و اوایل دوران «پهلوی» نشان می دهد. پلان ساخت و ساز شامل درب های متعدد برای دسترسی آسان به مکان های مختلف است. در جلوی ساختمان دریاچه ای در خیابان اصلی باغ قرار دارد. باغ دارای دو خیابان اصلی است

ساختمان مرکزی در تقاطع این دو واقع شده است. 


گونه درختی اصلی باغ کاج، آسپن است و درختان مفید دیگری مانند زردآلو و زرشک را می توان یافت. محیط اطراف این باغ از 20 برج گرد با فاصله مشخص از یکدیگر تشکیل شده است، علاوه بر این برج ها نیز وجود دارد. خندقی به عرض 1 متر که تاسیسات دفاع از قلعه را احاطه کرده است. 

در داخل قلعه می توان یک ساختمان رسمی قدیمی شامل ایوان ها یافت. آثار یک هشتی، راهروها و اتاق ها. بر روی دیوارها و طاق‌ها می‌توان کتیبه‌های اسلیمی و نقاشی‌های هنری روی گچ را با طرح‌ های گل، درختچه و پرندگان مشاهده کرد. طاق ها و تزیینات تزئینی نیز در ساختمان یافت می شود.


 قدمت این قلعه مربوط به دوران «زندیه» است. در مرکز باغ، شخصیت پردازی را در ارتباط با معماری اواخر دوران «قاجار» و اوایل دوران «پهلوی» نشان میدهد. پلان ساخت و ساز شامل درب های متعدد برای دسترسی آسان به مکان های مختلف است. در جلوی ساختمان دریاچه ای در خیابان اصلی باغ قرار دارد. باغ دارای دو خیابان اصلی است. ساختمان مرکزی در تقاطع این دو واقع شده است. گونه درختی اصلی باغ کاج است.


فرم ارسال نظر


مطالب پیشنهادی از سراسر وب




  تهران وکیل   |   فروش تجهیزات ویپ   |   مشاور ایرانی در لندن   |   گردشگری ارم بلاگ  


آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین مطالب مجله


درمان انواع بیماری ها با مصرف آب قلیایی درمان انواع بیماری ها با مصرف آب قلیایی مشاهده