ثروتسازی با هیپنوتیزم

مطالب پیشنهادی از سراسر وب

» روستای تاریخی استپی | اشتبین در استان آذربایجان ایران

روستای تاریخی استپی | اشتبین در استان آذربایجان ایران

روستایی فراموش شده در آذربایجان

در همراهی با رود غریب و آرام ارس، روستای اشتبین قرار دارد. اوشتبین، روستایی که مانند روستای شناخته‌شده‌ ماسوله ثبت ملی شده‌ است، طبیعت زیبا و آثار تاریخی دارد. ولی این روستا حالا توسط گردشگران به فراموشی سپرده شده است. یکی از قدیمی ترین و زیباترین روستاهای ارس اشتبین است.

روستای اشتبین تشکیل شده از سه آبادی به نامهای هراس، سیاوشان و جعفرآباد که کلمه «اشتبین» ترکیب شده از دو کلمه‌ «اوش» در زبان ترکی به معنی «سه» و کلمه‌ «تبین» در زبان ترکی تاتی به معنی «طایفه» است. این روستای پلکانی از توابع شهرستان کلیر در ۱۴ کیلومتری رود ارس که یکی از جاذبه های گردشگری سنتی و روستایی در آذربایجان شرقی است قرار دارد.


درباره روستای اوشتبین

اوشتبین روستایی از توابع دهستان نوجه مهر بخش سیاه رود است . خانه ها با در و کتیبه های مربوط به دوران دوران صفویه و طبیعت جذاب جنگل با انواع میوه ها تزیین شده است که این روستا را روستای سلامت می نامند. اگر به تاریخ ایران علاقه دارید، اوشتبین دارای پیشینه تاریخی کهن است و وجود گویش تاتی در روستاهای فرعی اشتبین نشان از پیشینه تاریخی درخشان آن دارد. طبیعت زیبا و سرسبز این روستا بهشت ​​را به تصویر می کشد. خانه های روستایی نیز معماری بسیار زیبایی دارند.


کتیبه های روستای اوشتبین

در حال حاضر چندین کتیبه به خط سولس مربوط به زمان شاه طهماسب و شاه عباس صفوی در این روستا است و همینطور در گورستان قدیمی نیز کتیبه هایی وجود دارد. از دیگر آثار تاریخی این روستا می توان به چند درب سنگی در خانه های روستایی اشاره کرد که یکی از آنها مربوط به دوران سلطنت سلطان محمد خدابنده است.


مردم روستای اوشتبین

این روستا از معدود روستاهای استان آذربایجان شرقی است که ده ها کتاب و اثر تاریخی از جمله کتاب تاریخ نادری را در بین اهالی روستا در خود جای داده است. جالب اینجاست که مردم این روستا نسبت به حفظ آثار هنرمندان خود در روستا حساسیت خاصی دارند و سعی می کنند این آثار را در جای خود نگه دارند.


محلات در منطقه

احمدآباد روستایی از توابع دهستان دیزمار شرقی بخش مینجوان شهرستان خداآفرین استان آذربایجان شرقی ایران است . احمدآباد در 3 کیلومتری شرق اوشتیبین قرار دارد.


مسان روستایی از توابع دهستان نوجه مهر بخش سیاه رود شهرستان جلفا در استان آذربایجان شرقی ایران است . مسان در ۴ و نیم کیلومتری شمال غربی اوشتیبین قرار دارد.


مرداناقوم روستایی از توابع دهستان دیزمار شرقی بخش مینجوان شهرستان خداآفرین استان آذربایجان شرقی ایران است . مرداناقوم در 6 کیلومتری جنوب شرقی اوشتیبین قرار دارد.


نتیجه نهایی

از نظر طبیعت این روستا در تابستان خنک و در زمستان بسیار برفی و سرد است که باعث شده زمستانی طولانی داشته باشدف این روستا تاریخ آن به 7 قرن برمیگردد و زبان مردم تاتی که بیشتر روستاییان به زبان ترکی آذری صبحت میکنند و این روستابه شکل پلکانی که دیوارهای خانه ها با گلدان هایی از گل و حیاط های بدون حصار آن که از طریق پشت بام ها به هم راه دارد و در ارتفاع و بین دو منطقه کیامکی و قازان داغی قرار گرفته است و اطراف روست با جنگل های ارسباران و قره داغ با کلیبر است.


در این روستا محصولات کشاورزی آن شامل انار ، انگور و زغال اخته یا سماق و ازگیل و گلابی ، انجیر، گردو و توت در باغ های اطراف روستا به وفور یافت میشود و شما برای سوغاتی میتوانید از انواع خوراکی ها و شیرینی های خانگی آن خریداری کنید. غذاهای روستا مانند آبگوشت و کوفته و انواع کباب ها و غذاهای محلی در کنار سرشیر و عسل وحشی مورد علاقه گردشگران است.



بازدید سایت خود را میلیونی کنید
فرم ارسال نظر


مطالب پیشنهادی از سراسر وب




  گردشگری ارم بلاگ   |   فروش تجهیزات ویپ   |   مشاور ایرانی در لندن   |   تهران وکیل  


آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین مطالب مجله


راجع به اعداد رند اشتباه نکن! ✓ورود به کانال یوتیوب راجع به اعداد رند اشتباه نکن! ✓ورود به کانال یوتیوب مشاهده