بازدید سایت خود را میلیونی کنید

مطالب پیشنهادی از سراسر وب

» بهترین مسیر پیاده روی و کوهنوردی در ایران

بهترین مسیر پیاده روی و کوهنوردی در ایران

بهترین مسیرهای کوهنوردی در ایران کجاست؟

گزینه های زیادی برای کوهنوردی وجود دارد. بسته به نوع طبیعتی که دوست دارید، می توانید مسیرهای جنگلی شمال ایران یا کوهستانی در غرب یا کویری در مرکز ایران را انتخاب کنید. در اینجا لیستی از بسیاری از مسیرهای مهم کوهنوردی در ایران آورده شده است که می توانید آنها را بخوانید.


چند روز برای سفر نیاز داریم؟

مسیرهای پیاده روی در ایران متفاوت است. برخی یک روز و برخی یک هفته یا بیشتر طول می کشد. به همین دلیل، بسته به مدت زمانی که در اختیار دارید، می توانید یک یا چند مسیر کوهنوردی در ایران را انتخاب کنید.


آیا کوهنوردی در ایران بی خطر است؟

به طور کلی پاسخ این سوال مثبت است. اما باید بدانید که در ایران هم مثل همه کشورهای دنیا حیوانات وحشی وجود دارند و باید مراقب خودتان در طبیعت باشید ، بنابراین پیشنهاد مهم این است که در راهپیمایی و کوهنوردی تنها نباشید. حتما با دوستان یا راهنماها باشید تا امنیت بیشتری داشته باشید.


برای پیاده روی در ایران چه نیازی داریم؟

اول، آمادگی روحی و جسمی برای یک سفر طولانی لازم است. اگر تجربه کافی ندارید، بهتر است از مسیرهای کوتاه شروع کنید. اما اگر تجربه کافی دارید، ایران یکی از بهترین مقاصد برای این نوع فعالیت است.


در مرحله بعد به تجهیزات کوهنوردی نیاز دارید. مانند کفش، کوله پشتی، کیسه خواب و چادر. باید بدانید که بیشتر مسیرها محل اقامت مناسبی ندارند و شب ها باید در چادر و کیسه خواب بخوابید. البته مسیرهایی وجود دارد که امکان اقامت در کلبه های روستایی را به شما می دهد، اما تعداد این مسیرها در ایران کم است.


برای اینکه یک سفر خوب داشته باشید به راهنمایی نیاز دارید که بتواند به زبان محلی هر منطقه صحبت کند. باید بدانید که در ایران چندین زبان مختلف وجود دارد.

مهمترین مسیرهای کوهنوردی ایران


بلندترین قله کوه زاگرس

رشته‌کوه‌های زاگرس که به عنوان دومین رشته کوه بزرگ ایران، از شمال غرب تا جنوب شرق کشور امتداد یافته‌اند و مکانی عالی برای سفر به ایران است. مردم از دیرباز در رشته کوه زاگرس که دارای رشته های فرعی زیادی است زندگی می کردند.


سکونت گاه های پارینه سنگی توسط انسان در غارهای ناحیه زاگرس دیده می شود. علاوه بر این، بسیاری از ایلات و عشایر ایرانی همواره منطقه زاگرس را خانه خود کرده اند. این منطقه دارای آب و هوای معتدل نیمه خشک است، تابستان‌هایی که به شدت خشک است و زمستان‌هایی به شدت سرد است که دمایی را تجربه می‌کند که می‌تواند به طور مرگباری پایین باشد. بین 400 میلی‌متر تا 800 میلی‌متر بارندگی هر سال، عمدتاً در اواخر زمستان و اوایل بهار، می‌بارد.


اشکال اصلی فلور موجود در منطقه بوم گردی زاگرس شامل جنگل های معتدل پهن برگ با غالب درختان بلوط و پسته و همچنین پوشش های وسیع زمینی از پوشش گیاهی استپی است. شاخص ترین گونه گیاهی در این رویشگاه ها بلوط ایرانی است. منطقه بوم گردی کوه زاگرس زیستگاه انواع گونه های جانوری غیرمعمول و مخفی از جمله پلنگ، مارتین، بز وحشی، گرگ، خرس قهوه ای و مانگوس و همچنین عقاب، کبک و کرکس سیاه است.


پنج گونه مارمولک بومی که در رشته کوه های زاگرس نیز زندگی می کنند، بخشی از این دسته هستند. رشته‌کوه‌های زاگرس زیستگاه چندین گونه «در خطر انقراض» از جمله آهوی ایرانی و نیزار بصره است. می توانید عقاب خالدار کوچک و عقاب طلایی را در حال زاد و ولد در تپه ها و کوه های این منطقه ببینید.


رشته کوه دنا

کوه‌های دنا در جنوب ایران به دلیل طول، تنوع قله‌ها و مسیرها، مقدار آب و پوشش گیاهی متمایز، مکانی عالی برای پیاده‌روی چند روزه است. کوه‌های عظیم دنا که 80 کیلومتر وسعت دارند در دل رشته‌کوه‌های زاگرس قرار دارند. از شمال غربی تا جنوب شرقی این رشته کوه با بیش از چهل +4000 قله را می توان یافت. نام این زیرشاخه که در اصل دهنار یا ده انار نامیده می‌شود، به شهر انارکاری اطلاق می‌شود که بقایای آن هنوز در دشت‌های کوه‌های دنا دیده می‌شود.


رشته کوه دنا نواحی جنوب شرقی، شمال غربی، مرکزی و مسیر فرعی را در بر می گیرد. در هر یک از این مناطق چندین قله بالای 4000 فوت وجود دارد. اینجا جایی است که قله قش مستان یا بیژن 3 (4300 متر) مرتفع ترین قله دنا است. حوض دال، کلخرمن، قلم، مورگل، پازن پیر و بیژن 1و2 از دیگر قلل مرتفع رشته کوه دنا هستند. حوض دال به دلیل مسیر متمایز و سرپناه مجهزترش بیشتر مورد علاقه است. 

سفرهای چند روزه که شامل پیمودن بسیاری از قله‌ها می‌شود، نیاز به مهارت‌های پیشرفته و درک کامل مسیرها دارد. حیات جانوری و گیاهی کوه ها که به دنا لقب پارک ملی حفاظت شده را داده است، یکی دیگر از جاذبه های این کوه است. بر روی این کوه بلند ایرانی نیز آب فراوان است و در بهار و اوایل تابستان هر گوشه چشمه یا پاییزی است. 

کوه ساب یک لان یا سبلان

سبلان سومین قله مرتفع ایران پس از دماوند و علم کوه است و یکی از 1515 قله برجسته جهان به شمار می رود. ارتفاع قله آن 4811 متر است و در بالای قله دریاچه کوچکی قرار دارد. کوه سبلان در 35 کیلومتری غرب شهر اردبیل و 25 کیلومتری جنوب شرقی شهرستان مشگین شهر قرار دارد.


سبلان به دلیل وجود آبگرم های طبیعی در دامنه کوه به ویژه سرعین و شیروان دره، طبیعت زیبای تابستانی و پیست اسکی آلوارس مورد توجه گردشگران است.


بازدیدکنندگان پس از بازدید از دیدنی های اردبیل می توانند از چشمه های آب گرم قطور سویی دیدن کنند. سپس به مشگین شهر بروید که به سوپ دوغش معروف است، سپس چشمه آبگرم شابیل را از دست ندهید، یکی از جاهای دیدنی مشگین شهر که دور تا دور آن را نیلوفرهای عظیم نارنجی پوشانده است. ادامه مسیر و صعود به قله سبلان برای کوهنوردان مجرب و حرفه ای با تجهیزات ویژه مناسب است.


به علاوه بهترین زمان برای صعود به قله از اواسط خرداد تا اوایل شهریور است. کوه سبلان عموما دارای سه قله معروف است که قله برجسته آن به سلطان و دو قله دیگر هرم و کسری معروف است.


کوه علم

کوه تخت سلیمان در رشته کوه البرز دارای 160 قله با ارتفاع بیش از 4000 متر است که بلندترین آنها علم کوه با 4850 متر ارتفاع است. شهرت این قله در درجه اول به خاطر دیواره شیب شمالی آن است که فنی ترین و پیچیده ترین مسیرهای صخره نوردی در ایران را دارد و با معروف ترین دیواره 90 درجه سنگ نوردی و یخ نوردی جهان رقابت می کند.


با وجود اینکه چهار مسیر برای دسترسی به این قله وجود دارد، رودبارک در کلاردشت به سمت شمال معروف ترین مسیر دسترسی است. علاقه مندان با رانندگی 1.5 ساعته به سمت وندربن و خرمدشت که اهالی روستا به پرورش گوسفند مشغول هستند، اقدام کنند. از این منطقه باید حدود 1.5 ساعت به حصار چال که پر از گل های زرد و سبز است و در میان قله ها و دریاچه های یخچالی احاطه شده است صعود کنند. این یک منطقه کمپینگ محبوب در تابستان است و حیات وحش آن شامل بزهای کوهی و قوچ است.


کوه زرد

زردکوه یا زردکوه بختیاری کوهی در شمال مرکزی زاگرس است که در جنوب غربی ایران قرار دارد. این کوه در نزدیکی شهرستان کوهرنگ، منطقه بختیاری بین چهارمحال و بختیاری و خوزستان قرار دارد. زردکوه با ارتفاع 4221 متر، دومین کوه مرتفع رشته کوه زاگرس پس از کوه دانا و یکی از 1515 قله برجسته جهان است.


زردکوه به خاطر خاک زردش به این نام می گویند. سفر خود را از شهرکرد مرکز استان آغاز کنید و سپس به فارسان و چالگرد بروید که عشایر بختیاری کوچ ییلاقی خود را انجام می دهند. تا دریاچه کوهرنگ ادامه دهید. اگرچه فصل بهار بهترین زمان برای سفر به زردکوه است، اما در زمستان می توان در برخی از پیست های آن اسکی کرد.


کوه سهند

سهند نام قله و رشته کوهی آتشفشانی در جنوب تبریز با 17 قله با ارتفاع بیش از 3000 متر است. سهند یکی از مهم‌ترین کوه‌های آتشفشانی خفته ایران است که به دلیل فراوانی گیاهان، چمن‌زارها، گل‌زارها و مراتع به عروس کوه‌های ایران معروف است. کوه سهند برخلاف سایر کوه‌های ایران که صخره‌ای هستند، عمدتاً خاکی است و محیطی عالی برای چرا محسوب می‌شود.


کوه سهند عمدتاً خاکی است و محیطی عالی برای چرا محسوب می شود.

جای تعجب نیست که بهترین گوسفند و پنیر متعلق به لیقوان در نزدیکی تبریز است. بلندترین قله سهند کمال با ارتفاع 3707 متر است که می تواند از دو مسیر مراغه و تبریز صعود کند و در عین حال شاهد زندگی عشایر این منطقه بوده است. تا زمانی که در این منطقه هستید می توانید با یک تیر دو کار انجام دهید و به قله سلطان داغی بروید.


ابتدا از روستای صخره ای کندوان که خانه های مخروطی شکلی در دل کوه های صخره ای حک شده است دیدن کنید و سپس به سمت قله حرکت کنید. در دامنه کوه گل های بنفش وحشی را خواهید دید. اگر به قله صعود کنید با منظره زیبایی روبرو می شوید و می بینید که این صعود ارزشش را داشت.


کوه بیست و آن ، کرمانشاه

ارتفاع این کوه 2760 متر و یکی از رشته کوه های زاگرس است. این کوه که به بهسیتون یا بیستون نیز معروف است، در دامنه کوه زاگرس در استان کرمانشاه در غرب ایران قرار دارد. این قله با عرض 2760 متر، دیواره پنج کیلومتری و صخره عمودی با سه طاق بزرگ به ارتفاع 1200 متر یکی از چالش برانگیزترین مسیرهای صخره نوردی جهان است.


کوه بیستون نه تنها یک مکان کوهنوردی بلکه یک میراث جهانی و یک جاذبه تاریخی است. کتیبه ها و آثار کنده کاری شده توسط داریوش، بزرگترین، معروف ترین و از اولین کتیبه های شناخته شده در ایران ساخته شده است. کوه بیستون از نظر شکل و طرح و موقعیت بسیار قابل اعتماد است و در بسیاری از آثار و اشعار ادبیات حماسی فارسی از آن یاد شده است.


کوهنوردی در کوه های کردستان

استان کردستان منطقه ای منحصر به فرد در رشته کوه زاگرس است. مناظر شگفت انگیز، فرهنگ غنی و زبان کردی این منطقه را به دلیل مناظر خارق العاده اش از ایران متمایز می کند. گردشگرانی که به کردستان سفر می کنند می توانند از طبیعت بکر لذت ببرند و در عین حال با فرهنگ کردی بیشتر آشنا شوند.


یکی از کوه های معروف آن کوه شاهو است که از شرق سلیمانیه تا شمال روانسر امتداد دارد. رشته کوه شاهو بخشی از رشته کوه زاگرس است که در مرز استان های کردستان و کرمانشاه و در نزدیکی رودخانه سیروان قرار دارد. دریاچه زریوار مریوان نیز مکانی عالی و معروف برای پیاده روی به شمار می رود، هرچند به زیبایی خیره کننده اورامان تخت نمی رسد.


نتیجه نهایی

در ایران مسیرهای پیاده روی زیادی وجود دارد که می توانید برای پیاده روی به این مناطق بروید. اما برای این کار به آمادگی کافی، تجهیزات لازم و شناخت مسیر نیاز دارید. همچنین اگر قصد دارید در زمستان کوهنوردی کنید، حتما با تجهیزات و مهارت کافی این کار را انجام دهید. اغلب کوهنوردان حرفه ای و با تجربه در مسیرها تصادف کرده اند.


کوهنوردی علاوه بر اشتیاق به احتیاط زیادی نیاز دارد زیرا هرگونه بی احتیاطی ممکن است برای شما یا همراهانتان تمام شود. همچنین در کنار فعالیت خود مهارت های لازم مانند نقشه خوانی و کار با قطب نما و جی پی اس که شما را در مسیر راهنمایی می کند، بیاموزید. در صورت نیاز به کمک، فراموش نکنید که بدون معطلی با 125 تماس بگیرید.

tehranoffers


بازدید سایت خود را میلیونی کنید
فرم ارسال نظر


مطالب پیشنهادی از سراسر وب




  تهران وکیل   |   گردشگری ارم بلاگ   |   مشاور ایرانی در لندن   |   فروش تجهیزات ویپ  


آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین مطالب مجله


راجع به اعداد رند اشتباه نکن! ✓ورود به کانال یوتیوب راجع به اعداد رند اشتباه نکن! ✓ورود به کانال یوتیوب مشاهده